عاجل

قالي أول مرة أشوف بنت مصرية بتقول كده.. سميحة أيوب تكشف تفاصيل قصة حبها مع محمود مرسي - تحيا مصر

0 تعليق ارسل طباعة

تحدثت الفنانة سميحة أيوب عن قصة حبها مع طليقها الفنان الراحل محمود مرسي، وذلك خلال حوارها ببرنامج كلام الناس مع الإعلامية ياسمين عز. 

تحيا مصر يرصد لكم تفاصيل قصة حب سميحة أيوب ومحمود مرسي 

قصة حب سميحة أيوب ومحمود مرسي 

وقالت سميحة أيوب: قدرت اجذبه بطبيعتي، مرة بيقولي حاجة فـ رديت عليه وقالي غريبة جدًا اول مرة اشوف بنت مصرية بتقول الحقيقة، وقعدت سنة ونص قبل الجواز معجبة بيه ومبنتكلمش خالص، وحاسين ببعض. 

وتابعت: وروحت ازور مرة زميل لينا مريض ولاقيته هناك ف اتبسطت جدًا من جوايا، ولما جيت امشي قالي ست سميحة ممكن تاخديني لاول تاكسي يقابلك، وركب جنبي وقالي تعرفي انا معجب جدًا بيكي روحت قولتله وانا معجبة بيك.

وأضافت: واعجابي بيك لشغلك، وشخصيتك اللي بتعمل الشغل ده واتعلمت منه كتير في الشغل، ليه نكدب ونخبي وبعدها تم الزواج.

صداقات سميحة أيوب 

وتحدثت سميحة أيوب عن علاقات الصداقة في حياتها، قائلة: علاقتي مع ام كلثوم مكنتش صداقة صداقة، كان في شئ جمييل بينا وبين بعض، كنا بنروح كل جمعة نتغدا في مطعم سمك في الهرم اسمه خريستو هي كانت بتتغدا مع جوزها وانا مع جوزي. 

وتابعت أيوب: ساعتها كنت بعمل برنامج إذاعة هي كلمت جوزي في مرة قالتله انا كنت تعبانة شوية ايه اللي حصل في الحلقتين اللي قبل كده، وكنا بنحيي بعض كل جمعة وكل واحد يقعد على ترابيزته.

وأضافت سميحة أيوب: سناء جميل صداقتنا كانت حميمة جدًا، ونادية لطفي كانت يا هي عندي يا انا عندها، والبيت الوحيد اللي بيت فيه كام ليلة كانت بيت نادية لطفي، وكان في مدام أمل بكير ونعم الباز ومديحة حمدي.

من هي سميحة أيوب؟ 

ولدت سميحة أيوب في 8 مارس 1932 وهي صاحبة أطول مسيرة فنية في تاريخ السينما العربية “بجانب أمينة رزق” حيث كانت بدايتها الاحترافية من خلال فيلم المتشردة سنة 1947م، وسنوات عملها السينمائي والتلفزيوني تجاوزت 75 عامًا.

وعاشت سميحة في حي شبرا في القاهرة، وبدأت حياتها الفنية في عام 1947 في فيلم المتشردة وكان عمرها 15 عام، ثم فيلم حب في سنة 1948.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق